Ghosting i rekrytering – en växande frustration 👻
Du skickar in din ansökan. Väntar. Inget svar.
Kanske har du varit på intervju, fått positiva signaler – men sedan? Tystnad.
Ghosting är något många känner igen från dejtingvärlden, men tyvärr har det också blivit en allt vanligare del av rekryteringsprocessen.
📌 Efter att ha skickat in en ansökan – ingen bekräftelse eller återkoppling.
📌 Efter en intervju – inget besked om hur processen går vidare.
📌 Efter en preliminär jobboffert – positiva signaler, men sen försvinner arbetsgivaren.
Samtidigt vet vi att rekryterare står inför stora utmaningar. Överflödet av ansökningar, särskilt med AI-genererade CV:n, gör det svårt att hinna återkoppla till alla.
LinkedIns senaste undersökning bland 1 000 yrkesverksamma i Sverige visar att:
🟠35 % av respondenterna uppger att de vid något tillfälle har blivit ghostade av en rekryterare.
I en separat undersökning bland 500 HR-specialister och rekryteringschefer i Sverige uppger:
🟠83 % att de är medvetna om att utebliven respons kan påverka kandidaters självförtroende negativt. Lika många anser att det också ger en negativ bild av företaget.
🟠Samtidigt menar tre av fyra (75 %) att rekryterare inte alltid har tid att svara på varje ansökan.
Svårt läge för alla inblandade med andra ord. Men rekrytering handlar om relationer, Employer Branding och kräver både tid och resurser. Att låta kandidater sväva i ovisshet påverkar inte bara deras självförtroende det påverkar också företagets rykte. Dålig kommunikation gör att en kandidat sällan söker igen – medan en bra upplevelse kan leda till rekommendationer och lojalitet.
Hur kan vi minska ghosting och förbättra kandidatupplevelsen?
✔️ Tydliga jobbannonser – färre irrelevanta ansökningar.
✔️ Effektiva processer & system – gör återkoppling smidigare.
✔️ Transparens & kommunikation – även ett nej är bättre än tystnad.
På Zoey arbetar vi för att rekrytering ska vara en professionell och respektfull process – för både kund och kandidat. Non ghosting med andra ord! ❌👻